Záručná doba podľa § 620 Občianskeho zákonníka

Vo všeobecnosti sa záručná doba na tovar riadi ustanoveniami podľa § 620 Občianskeho zákonníka. Vzťahuje sa na vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru zákazníkom a trvá 24 mesiacov. Na základe týchto ustanovení nie je možné túto zákonnú záručnú dobu skrátiť. Za vadu tovaru sa pritom považuje neexistencia takej vlastnosti veci, ktorá sa u veci určitého druhu a veku všeobecne predpokladá, a v dôsledku ktorej je následne možnosť využitia veci podstatne znížená. Vzťahuje sa to aj na batériu.

V prípade batérií to však nie je tak jednoduché. Záruka sa totiž vzťahuje na chyby materiálu a na konštrukčné chyby. Nevzťahuje sa na kapacitu a životnosť batérie. Znižovanie kapacity totiž nie je chybou, ale prirodzenou vlastnosťou batérie. V prípade batérií je dôležité poznať súvis medzi záručnou dobou a životnosťou batérie. Záručná doba na tovar sa vzťahuje k opotrebovaniu veci, ku ktorému dochádza pri jej bežnom používaní. Ináč povedané, záruku si môžete uplatniť iba pri poškodení batérie. Záručná doba pritom začína plynúť dňom vystavenia faktúry a predlžuje sa o dobu, počas ktorej bol výrobok v záručnej oprave.

Naproti tomu životnosť batérie je najčastejšie spätá s počtom nabíjacích cyklov, prípadne aj so spôsobom jej nabíjania, vybíjania či uskladnenia. Z toho dôvodu sa používa paušálna doba životnosti, ktorá je 6 mesiacov. Treba však pamätať na to, že ide o životnosť batérie a nie o jej záručnú dobu. Záručnú dobu totiž nemožno zamieňať za životnosť výrobku. Ako sme už v článku zmienili, životnosť batérie prirodzene klesá s jej používaním.

Ak zakúpite akumulátor (batériu) samostatne alebo ako súčasť iného produktu, reklamovať ho môžete ako čokoľvek iné po zákonom stanovenú dobu 24 mesiacov, napríklad, ak pôjde o konštrukčnú alebo materiálovú vadu. Ak ale po dobe dlhšej ako 6 mesiacov prídete reklamovať batériu kvôli poklesu jej kapacity, s najväčšou pravdepodobnosťou neuspejete. Reklamáciu batérie je vo všeobecnosti možné uplatniť iba s dokladom o kúpe.

Ako zákazník ste povinný v prípade zistenia vady batérie uplatniť jej reklamáciu bezodkladne a ďalej ju nepoužívať, a to priamo u predávajúceho alebo aspoň u osoby na to určenej. Reklamačný proces následne postupuje podľa pokynov servisného strediska. Avšak pri nedodržaní pokynov nie je možné žiadať náhradu nákladov spojených s reklamáciou. Servisné stredisko posiela postup reklamácie aj písomnou formou, najčastejšie poštou na adresu kupujúceho, prípadne i mailom na e-mailovú adresu kupujúceho.

Predávajúci má za povinnosť vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej uplatnenia. Lehota na vybavenie reklamácie pritom začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, kedy bola reklamácia uplatnená, a ktorú nie je možné žiadnym spôsobom predĺžiť. Po uplynutí lehoty na reklamáciu a jej nevybavení vám ako spotrebiteľovi vzniká nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, prípadne máte právo na výmenu.